Polacy nie gęsi

kzarecka

2008-07-07

cppplakat_160Ze dwa lata temu spotkałam w księgarni kobietę, która stała z kilkoma książkami w rękach i wciąż wybierała kolejne. Choć mówiła po polsku, wyczuwało się niemiecki akcent. Cieszyłam się wtedy, że kobieta, która przyjechała być może tylko na kilka dni do Polski, wybiera nie tylko powieści napisane w polskim języku, ale przede wszystkim te, które wyszły spod pióra naszych pisarzy. Niedaleko niej krzątała się dziewczynka, która najwyraźniej też chciała wyjść z czymś dla siebie. Wtedy mama powiedziała do niej: - Kochanie, tu nie ma książeczek po niemiecku. Pamiętam to doskonale. Uderzyło mnie, że dziecko zna polski, ale ni w ząb w tym języku nie przeczyta. Dlatego z tak wielką radością wraz z PL przystąpiłam do kampanii Mama, Tata... & Myself?.



Kampania społeczna na rzecz promocji literatury polskiej dla dzieci i młodzieży wśród polskiej emigracji rusza w Irlandii. Jak napisano na stronie www.czytampopolsku.pl: - Kolejnym etapem Projektu będzie realizacja działań w Wielkiej Brytanii. Oby jej "macki" zaczęły sięgać jeszcze dalej (dalej niż wspomniane wyżej Niemcy).
Co na początek? Warsztaty, spotkania i konkursy, związane z upowszechnianiem dziecięcej i młodzieżowej literatury polskiej oraz zaopatrywanie irlandzkich, brytyjskich i polonijnych bibliotek szkolnych i miejskich (także w mniejszych miejscowościach) w polskie książki i czasopisma dla dzieci i młodzieży.
A co później? Później może być tylko jeszcze lepiej i lepiej.

Cele:
* wsparcie w kształceniu umiejętności czytania i pisania w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w wieku szkoły podstawowej,
* zaopatrywanie bibliotek polonijnych oraz irlandzkich bibliotek publicznych i szkolnych w polskie książki i czasopisma dla dzieci i młodzieży,
* zaopatrywanie bibliotek polonijnych w Irlandii w polskie lektury szkolne,
* promowanie współczesnej literatury polskiej dla dzieci i młodzieży poprzez warsztaty, spotkania literackie i konkursy,
* poprawa jakości wykształcenia polskich dzieci i polskiej młodzieży na emigracji w Irlandii,
* kształcenie świadomości młodych Polaków na emigracji w zakresie współczesnych osiągnięć polskiej kultury, szczególnie literackiej,
* kształcenie nawyku wspólnego czytania: dziecko-dorosły

Zasięg:
* Projekt jest adresowany do przebywających w Irlandii emigrantów polskich - dzieci, młodzieży, rodziców, opiekunów i nauczycieli oraz do irlandzkich bibliotekarzy. Prowadzony będzie na terenie całej Irlandii ze szczególnym uwzględnieniem terenów, gdzie polska emigracja jest najliczniejsza, m.in. Dublina, Cork, Limerick, Waterford, Galway, Kerry, Sligo, Cavan etc. Akcja pośrednio obejmie również Polskę - partnerami i współorganizatorami Akcji są polskie wydawnictwa i instytucje kultury i literatury dziecięcej.

KaHa

Tagi: czytam po polsku, kampania, mama tata myself, emigracja,

<< Powrót

Papierowy Ekran 2009

FB PL

Kejos

HaZu

PL zmiany