Błysk! Wow!

kzarecka

2009-10-14

blysk_160"Błysk!" z podtytułem "Potęga przeczucia" to książka Malcolma Gladwella (publicysty i pisarza z burzą kręconych włosów). Wydawca tak zapowiadał publikację: "Brawurowy, świetnie napisany i solidnie udokumentowany czyta się z wypiekami na twarzy". Czy książkę opisującą potęgę pierwszego wrażenia można tak odebrać? Okazuje się, że tak. Gladwell sam to sprawdził i w bardzo szybkim czasie uznano go za... przestępcę, a nawet gwałciciela. A tylko... zapuścił włosy.




Malcolm Gladwell po zapuszczeniu włosów (książka): - W moim życiu natychmiast nastąpiły drobne, ale znaczące zmiany. Zacząłem dostawać mandaty za przekroczenie prędkości, co wcześniej nigdy mi się nie zdarzało. Zatrzymywano mnie do szczegółowej kontroli na lotniskach. A pewnego dnia, gdy szedłem Fourteenth Street na Manhattanie, do krawężnika podjechała policyjna furgonetka i wyskoczyło z niej trzech funkcjonariuszy. Jak się okazało, szukali gwałciciela, a według nich ów gwałciciel wyglądał zupełnie jak ja. Wyjęli portret pamięciowy i rysopis. Przyjrzałem się i najuprzejmiej, jak potrafiłem, zwróciłem im uwagę, że poszukiwany przestępca wcale nie jest do mnie podobny. Był wyższy, potężniej zbudowany i o kilkanaście lat ode mnie młodszy. [...] Jedyną naszą wspólną cechą była burza kręconych włosów.

"Błysk!"
opowiada o potędze pierwszego wrażenia, o czymś, co wydarza się w mgnieniu oka, często bez udziału świadomości czy rozumu. Malcolm Gladwell jest publicystą "New Yorkera" (a wcześniej "Washington Post", gdzie pisał o nauce). Reportaże Gladwella o zachowaniu konsumentów, gwałtownych skokach przestępczości w Nowym Jorku czy testach osobowości zdradzają jego zamiłowanie do socjologii, psychologii i marketingu.
W 2005 roku w Polsce ukazała się jego pierwsza książka "Punkt przełomowy". Szczegółowo pokazuje w niej cykl życia oraz istotę trendu - zarówno trendu rynkowego, jak i epidemii grypy, przestępczości czy mody na buty określonej marki. W "Błysku!" natomiast twierdzi, że ludzie nazbyt często próbują podejmować decyzje, kierując się racjonalnymi przesłankami, podczas gdy takie same efekty przynosi zdanie się na natychmiastowe poznanie. Teza ta wydaje się może zbyt rewolucyjna, jednak przyniosła Gladwellowi miano guru w środowiskach marketingowych. Jego książki nie schodzą z list bestsellerów, przez brytyjski dziennik "The Times" został uznany za jednego z pięćdziesięciu najbardziej wpływowych myślicieli w dziedzinie zarządzania. Ostatnio prawa do książki kupiła nawet wytwórnia filmowa Universal.

"Błysk!" od stycznia 2005 roku nie schodzi z list bestsellerów w USA. U nas ukazuje się drugie wydanie książki (dla wszystkich, którzy nie czytali i dla tych, którzy czytali, a nie pamiętają).

Malcolm Gladwell "Błysk! Potęga przeczucia"; Wydawnictwo: Znak; Format: 154 x 215 mm; Liczba stron: 252; Okładka: miękka; ISBN: 978-83-240-1287-9

KaHa

Tagi: Malcolm Gladwell, Błysk, Potęga przeczucia,

<< Powrót

Papierowy Ekran 2009

FB PL

Kejos

HaZu

PL zmiany