Rozprawa z kontrkulturą

dkoziarski

2010-05-25

bunt_160Dzięki wydawnictwu Muza S.A. mamy możliwość zapoznania się ze znakomitą publikacją Heatha i Pottera, którzy przyglądając się zjawisku szeroko rozumianej kontrkultury, analizują zagadnienia z zakresu ekonomii, socjologii, filozofii, polityki i religii, nie zapominając przy tym o popkulturowym kontekście poruszanych zagadnień. Autorzy podnoszą, że ruchy kontestatorskie nie zawsze są marginalizowaną przez mainstream mniejszością, ale faktycznie ich znaczenie i hasła niejednokrotnie przecenia się, a one same często stają się elementem systemu, który z założenia zwalczają…


... Jaskrawym tego przykładem niech będzie atak młodych gniewnych antyglobalistów na sklep NIKE podczas rozruchów w Seattle w 1999 roku – część spośród uczestniczących w zamieszkach nosiła… buty NIKE. Pewne kontrkulturowe przedsięwzięcia twórcze łatwo stają się częścią mainstreamu – zjawisko to ma miejsce szczególnie w przemyśle rozrywkowym (np. komercyjne powodzenie filmów "Fight Club" czy "American Beauty" czy oszałamiająca popularność Nirvany). Innym razem opozycja do głównego nurtu staje się pozerską karykaturą (fascynacjom Wschodem, jakie przeżywają amerykańscy artyści, towarzyszy często płytkość refleksji i faktyczna ignorancja). "Bunt na sprzedaż" to pouczająca i dająca do myślenia rozprawa z ideologią opartą w większej mierze na emocjach niż na racjonalnych przesłankach.

O książce:

* Prowokująca książka, która rozgniewa i rozbawi zarówno kontrkulturowych buntowników, jak i ich przeciwników z prawicy.

* Przenikliwe i dowcipne oskarżenie trendów konsumenckich autorstwa dwóch kanadyjskich naukowców i publicystów.

Ten niejednoznaczny tytuł tak naprawdę powinien być odczytany jako "oszustwo podające się za bunt". Dwaj młodzi kanadyjscy uczeni, publicyści i filozofowie, sami kiedyś uczestniczący w alterglobalistycznych akcjach, w tej książce stwierdzają, że tak naprawdę "antykonsumpcyjne" z założenia produkty wcale nie podważają konsumpcjonizmu, a przeciwnie, wzmacniają go. Zdroworozsądkowymi argumentami obalają różne "świętości" kontrkultury, polemizują z niektórymi tezami Naomi Klein, Michaela Moore'a czy Herberta Marcusego. Rozprawiają się ze zwolennikami zdrowej żywności, "etycznego marketingu", duchowości Wschodu, medycyny alternatywnej, często w przewrotny i dowcipny sposób obnażając ich pozerstwo. Należy jednak zaznaczyć, że autorzy nie są wrogami antykonsumpcjonizmu, kontrkultury, antykapitalizmu, zwracają tylko uwagę na fakt, że blisko pół wieku działalności krytyków kapitalizmu nie przyniosło wymiernych rezultatów.

Joseph Heath, Andrew Potter "Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć"; Wydawnictwo: Muza SA; Tłumaczenie: Hanna Jankowska; Format: 125 x 190 mm; Liczba stron: 472; Okładka: miękka; ISBN: 978-83-7495-805-9

Daniel Koziarski

Kup książkę

Tagi: Fight Club, bunt, Moore,

<< Powrót

Papierowy Ekran 2009

FB PL

Kejos

HaZu

PL zmiany