Nieźle zarabiają i… za darmo pobierają

kzarecka

2010-05-11

audio_160Już lada dzień, a dokładnie rzecz ujmując - 13 maja, zostaną ogłoszone wyniki w konkursie Książka Audio Roku. Owe wydarzenie będzie miało miejsce podczas I Warszawskich Targów Książki. Nad konkursem mamy patronat medialny, zatem z przyjemnością publikujemy raport "Nabywcy książek audio w Polsce". Kim są? Czy raczej... kim jesteśmy według wspomnianego raportu? Bartłomiej Roszkowski (Nexto.pl) powiedział: - Wyniki przeprowadzonego badania wyraźnie pokazują, że nabywcy audiobooków to atrakcyjna grupa odbiorców. Potwierdzeniem tego jest m.in. rosnąca dynamicznie oferta książek do słuchania, a także angażowanie się w ten biznes nowych wydawców.


Polski nabywca książek audio jest stosunkowo młody, najczęściej po studiach, mieszka w dużym mieście i całkiem nieźle zarabia. Audiobooków słucha zwykle w domu, na przenośnym odtwarzaczu MP3, a pliki najczęściej kupuje w sklepie internetowym, nie stroniąc przy tym od pobierania ich z Sieci za darmo, wynika z raportu opublikowanego przez Nexto.pl

Nexto.pl, jeden z największych sklepów internetowych z książkami i prasą w formie elektronicznej oraz szerokim wyborem książek audio, opublikował badania, w których przedstawia profil polskiego nabywcy audiobooków. Badania przeprowadzono w czerwcu 2009 roku na grupie 4436 Polaków.

Miejsce zamieszkania: Okazuje się, że ponad połowa (54 proc.) odbiorców mieszka w miastach o ludności do 500 tys., 30 proc. pochodzi z miast ponad 500-tys., a 16 proc. ze wsi. Poniżej 29 lat ma 36 proc. respondentów, w wieku 30-39 lat jest 26 proc., w wieku 40-49 lat – 17 proc., w wieku 50-59 lat – 15 proc. Powyżej 60 lat ma 5 proc. Oznacza to, że poniżej 39 lat ma 62 proc. badanych.

Profesja: Wśród 3705 badanych najczęściej występują pracownicy umysłowi (36 proc.), następnie studenci i uczniowie (20 proc.). Stosunkowo liczną grupę stanowią osoby prowadzące własny biznes (11 proc.), osoby niepracujące (11 proc.) oraz wykonujące wolny zawód (10 proc.).

Wykształcenie: 56 proc. deklaruje wykształcenie wyższe, 38 proc. – średnie i 5 proc. –podstawowe.

Zarobki. Największa (32 proc.) grupa badanych zadeklarowała zarobki miesięczne w wysokości 1500-2499 zł netto. Nieco mniej (30 proc.) zarabia do 1499 zł miesięcznie, a jedna czwarta (25 proc.) od 2500 do 4999 zł. Zarobkami ponad 5000 zł cieszy się co dziesiąty respondent, a przekraczającymi 10 tys. zł 3 proc. Nabywcy audiobooków nie należą zatem do osób majętnych, choć z drugiej strony większość cieszy się poborami przekraczającymi średnią krajową (2943,88 zł brutto w 2009 roku).

Aktywność: Nieco więcej niż połowa badanych (51 proc.) słucha książek rzadziej niż raz w miesiącu, 17 proc. raz w miesiącu, 14 proc. raz w tygodniu, zaś 18 proc. codziennie lub prawie codziennie. Respondenci słuchają najczęściej w domu (65 proc.), w drodze do lub z pracy (35 proc.), w podróży (wakacje lub delegacja – 27 proc.). Badani mogli wskazać na dwa miejsca, a zatem odpowiedzi nie sumują się do 100 proc.

Raport Nexto.pl przynosi istotną informację, zgodnie z którą dominującym formatem, jeżeli chodzi o audiobooki jest w Polsce MP3. 53 proc. słuchaczy wskazało na przenośny odtwarzacz tych plików jako najczęściej używany sprzęt do odbioru. Zarazem aż 81 proc. wskazało na MP3 jako preferowany format książek do słuchania (pobieranych z Internetu lub kupowanych na płytach). Płyty w formacie audio znajdują obecnie uznanie u 19 proc. odbiorców. Jeśli chodzi o postać nagrania, to na 2050 osób 41 proc. preferuje zakup plików, a 59 proc. opowiada się za postacią fizyczną audiobooków.

Badanie przynosi także wnioski niepokojące. Otóż choć respondenci głównie kupują audiobooki (58 proc.), niemal połowa pobiera je za darmo (47 proc.). 22 proc. pożycza, 17 proc. dostaje w prezencie.

Ponad połowa (54 proc.) odbiorców kupiła w ostatnich 12 miesiącach co najmniej trzy książki do słuchania, min. dwie 22 proc., a jedną 19 proc. Żadnej nie nabyło 6 proc. badanych. Aż trzy czwarte zakupu dokonało w sklepie internetowym, 39 proc. w księgarni lub salonie multimedialnym, a 23 proc. w kiosku.

Za bardzo ważne czynniki decydujące o nabyciu danego tytułu uznawano jego cenę (46 proc.), autora (44 proc.), głos lektora (22 proc.) i informację na opakowaniu (13 proc.).

Według badającej rynek wydawniczy Biblioteki Analiz, w 2009 roku obroty na rynku książek audio wzrosły o 18,5 proc. zamykając się kwotą 19,9 mln zł (16,8 mln zł w 2008). Ukazało się w tym czasie ponad 1400 tytułów (ok. 1100 w 2008 roku). Co miesiąc do sprzedaży trafia 25 nowych tytułów.

(informacja nadesłana)

Kup audiobooki

Tagi: Audiobook, Targi Książki, nagroda, The Audies,

<< Powrót

Papierowy Ekran 2009

FB PL

Kejos

HaZu

PL zmiany