"Kraj, gdzie nigdy się nie umiera" Orneli Vorpsi, który polscy czytelnicy mieli okazję poznać w ubiegłym roku, jest swoistym rozrachunkiem z ojczyźnianą miłością autorki. Oprócz tematów stricte politycznych, pisarka odwoływała się w nim do tematyki kobiecego piękna oraz pożądania. Przez wielu znawców literatury bałkańskiej okrzyknięta została największą skandalistką ostatnich dekad. Mistrzyni małych klejnotów - wydaje właśnie powieść o przekornym tytule "Ręka, której nie kąsasz".
czytaj więcej...
Nobliwa pani, autorka setek doskonałych wierszy, w 1996 roku uhonorowana Literacką Nagrodą Nobla. O kim mowa? Chyba każdy już wie, że ta krótka, encyklopedyczna wzmianka dotyczy Wisławy Szymborskiej. Głęboko osadzona w historii polskiej literatury współczesnej twórczość autorki "Nagrobka" jest źródłem wielu życiowych prawd. Uniwersalna konkluzja ma silnie wartościujące znaczenie, ponieważ dowodzi wielkości warsztatu Szymborskiej. Z całą pewnością jej działalność artystyczna nie podlega popularnemu ostatnio szufladkowaniu, wyraźnej klasyfikacji dorobku poety…
czytaj więcej...
Doprawdy nie rozumiem, dlaczego polski rynek wydawniczy lekceważąco odnosi się do włoskiej beletrystyki. Powieści Melaniii Mazzuco, a w szczególności wydana w ubiegłym roku – "Vita", zupełnie nie korespondują z krzywdzącym sądem. Kolejnym głosem w dyskusji przemawiającym na korzyść literatury włoskiej jest "Jestem tu od wieków" pióra Marioliny Venezii.
czytaj więcej...
Kiedy powiedziałem koledze – kulturoznawcy, że przymierzam się do lektury drugiego wydania opus magnum Antoniego Libery, skrzywił się z niesmakiem. Znając jego stosunek do polskiej prozy współczesnej pospieszyłem z wyjaśnieniami, że pióro autora "Madame" nijak ma się do literackich poczynań współczesnych outsiderów słowa, takich jak Masłowska, Nahacz czy Drotkiewicz. Niestety, na nic zdały się moje eksplikacje, ponieważ znajomy wyrobił sobie negatywne zdanie na temat rodzimej prozy.
czytaj więcej...